W związku z dynamicznie zmieniającymi się uwarunkowaniami prawnymi dotyczącymi
kształcenia na studiach jednolitych magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna
i wczesnoszkolna – na dzień tworzenia niniejszej Oferty nie wydano rozporządzenia
wykonawczego regulującego tę materię – nie ma możliwości przedstawienia dostosowanych
do nowych regulacji szczegółowych planów kształcenia na tym kierunku. Wyższa Szkoła Nauk
Pedagogicznych w Warszawie dostarczy szczegółowe plany kształcenia na kierunku
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna najszybciej jak to będzie możliwe, niezwłocznie
po wydaniu przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego/
Celem studiów jest uzyskanie uprawnień do pracy jako nauczyciel w przedszkolu i
klasach I-III szkoły podstawowej. Studia pozwalają na zdobycie wiedzy z zakresu głównych
problemów pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem: pedagogiki przedszkolnej
i wczesnoszkolnej; podstawowych koncepcji rozwoju człowieka, wychowania i kształcenia,
uwzględniając wybrane obszary z zakresu biologii, filozofii, historii, socjologii, psychologii,
antropologii, realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz wybranych metod, technik i narzędzi
badawczych; głównych środowisk wychowawczych dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym wraz z ich specyfiką i procesami w nich zachodzącymi; alternatywnych
form edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; funkcjonowania dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi; współczesnych technologii informacyjnych; podstawowych teorii
procesu wychowania i kształcenia; zróżnicowania możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym determinowanych różnymi czynnikami natury biologicznej,
psychologicznej, pedagogicznej, społecznej i kulturowej. Absolwent studiów jednolitych
magisterskich kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, podejmując pracę z
dzieckiem i innymi podmiotami edukacyjnymi, będzie dysponował pogłębioną i rozszerzoną
wiedzą o charakterze interdyscyplinarnym, ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną,
socjologiczną i psychologiczną obejmującą rozszerzoną terminologię, teorie i metodologię
pedagogiki oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ułatwiającą rozumienie rozwoju
pedagogiki oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej i praktyki edukacyjnej oraz
złożoności i zmienności relacji między teorią i praktyką edukacyjną, a także umożliwiającą
refleksję nad przemianami w pedagogice, alternatywnymi systemami pedagogicznymi,
koncepcją uczenia się całożyciowego oraz edukacją dla zrównoważonego rozwoju;
uporządkowaną wiedzą na temat zasad i norm etycznych, która umożliwi zrozumienie
41
szerokiego społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania, pracy opiekuńczej oraz
konstruowanie koncepcji własnego rozwoju zawodowego. W zakresie pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej absolwent będzie przygotowany do pracy wymagającej
wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwojowych i procesów edukacyjnych dziecka w wieku
średniego i późnego dzieciństwa. Będzie znał istotę i sposoby stymulowania oraz
diagnozowania rozwoju dziecka w tych latach, zasady, metody i formy organizacyjne pracy
z dzieckiem w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, kryteria wyboru planów i
programów edukacyjnych, podstawowe akty prawne regulujące pracę dydaktycznowychowawczą i opiekuńczą w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, posiądzie
wiedzę o metodach i formach profesjonalnego, jak również osobistego doskonalenia się oraz
autoewaluacji. Dzięki studiom absolwent posiądzie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania
problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie pedagogiki przedszkolnej i
wczesnoszkolnej; posługiwania się ujęciami teoretycznymi, badawczymi i pojęciami
właściwymi dla pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; będzie potrafił
personalizować proces kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych
zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci, profesjonalnie posługiwać się warsztatem
diagnostycznym w pracy nauczyciela przedszkola i klas I – III szkoły podstawowej, a także
właściwie reagować na problemy dziecka z rodzin dysfunkcyjnych i dziecka krzywdzonego;
negocjacyjnie rozwiązywać problemy wychowawcze oraz wspierać dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole. Absolwenta studiów jednolitych
magisterskich kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna cechować będzie rzetelne
przygotowanie teoretyczne o charakterze interdyscyplinarnym. Posiadana uporządkowana
wiedza umożliwi mu zrozumienie społeczno-kulturowego kontekstu edukacji, w tym
szczególnie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W zakresie studiowanego kierunku
absolwent wykaże się pogłębioną wiedzą na temat teorii i koncepcji filozoficznych,
psychologicznych, socjologicznych, nauk o komunikacji i współczesnych koncepcji
pedagogicznych, stanowiących teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej z dziećmi w
przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Posiadać będzie poszerzoną wiedzę na temat
krytycznego i refleksyjnego projektowania kariery zawodowej nauczyciela przedszkola i klas
I-III szkoły podstawowej. Absolwent posiadać będzie umiejętności praktyczne pozwalające na
rzetelną ocenę autorskich projektów wychowawczo-edukacyjnych oraz programowanie
nowatorskich oddziaływań i strategii pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym. Zdobędzie orientację w środowiskowych uwarunkowaniach procesów
edukacyjnych i rozwojowych dziecka. Absolwent będzie wrażliwy na potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów
edukacyjnych.
Cena za semestr 2600 zł